Älgarna äter upp min skog.


I min by är det nästan bara arrendejägare och enstaka granodlare. Dom vill så klart ha en stor älgstam och det är det verkligen. Att få upp asp, rönn, sälg och al är nästan omöjligt. Tall går inget vidare och dom gnager även på björk. För mig som granhatare är det inget vidare kul. Som tur är kan jag få upp lövskog i skogarna runt gården. Man får mycket biomassa, många fåglar och högre livskvalitet. Längst upp i skogen ser det för hemskt ut med korta avbetade pinnar och söndertrasade tallar. Det enda som växer är dom granar som grannens entreprenör planterade på min mark för några år sedan. Dom hade väl svårt att läsa kartan. Det är just dom granarna som räddat mig från skogstyrelsens vrede och viten. Jag har även motvilligt petat ner något tusental granplantor på det skifte som inte blev planterat av grannen.
Jag har av någon anledning aldrig gillat jägare som grupp och inte har det blivit bättre med åren. Men på landet är det känsligt med jakten så man får hålla låg profil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0