Döden slår till


Borde ha varit en hermelin. Jag hittade den mitt på vägen. Den låg några dagar sedan tog någon av naturens renhållningsarbetare hand om kroppen. Kanske den räv jag såg sittande på samma ställe sent en kväll. Förmodligen samma räv som äter mina höns. Det här mårddjuret kan nog ha blivit dödad av katterna. I början fanns här fyra kakter och det behövdes. Mössen hade helt tagit över gården och invaderat innertaket i stallet. Det tog katterna flera år att få bukt med stammen. Och mig två år att byta taket. Faktum är att hönsen tar sorkar och möss också. Jag har aldrig fått se hur själva ätandet går till. Men infångadet är effektivt. Hönsen patrullerar förflyttningslederna mellan säkra mustillhåll.
Man måste ha kort gräs och inga prylar framme att söka skydd under den för mössen livsfarliga förflyttningen över öppna platser.
Nu finns det två katter. En nackdel är att dom ger sig på småfåglar och värst är när dom tar ladusvalornas ungar vid de första flygförsöken. Då sitter katterna under borna och väntar. Den biologiska skyddsmetod jag använt är att släppa ut någon hund som jagar in katterna i stallet. Hundarna förstår sig inte på fåglar. Men dom äter gärna kattdödade möss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0