Kan man köpa stövlar på Lidl för 79.90?


När man bor på en gård är gummistövlarna viktiga året om. Det är skit, lera, regn, snö och mockning i stallet. Jag har genom åren provat olika sorter men dom flesta håller bara nå't år nästan oavsett vad dom kostar.  Riktiga kemkaliebeständiga stövlar avsedda för yrkesbruk med ståltåhätta och spiktrampskydd kan hålla flera år. Men förutom det höga priset så går dom inte att gå i och blir kalla för tårna och man ska inte tala om vad halkiga dom är på is. Och is finns det ju gott om nuförtiden.
Då hittade jag dom här på Lidl för 79.90. En man intill mumlade om att det var pvc ungefär som om dom skulle ha sålt knäckebröd med mögel på. Jag hade inga fördomar mot pvc i stövlar annat än att jag förstod att det är billigt att gjuta stövlar i pvc.
Jag har till och med ett par Chameaustövlar i nära 100% naturgummi. Dom är sköna och håller bra men dom kostade för över 10 år sedan 1300 kr eller så. Så jag vill inte använda dom i arbete. Dom sparar jag till utflykter i naturen.
Redan efter några dagar var jag extremt nöjd med mina Lidl-stövlar. Vilket grepp på halka! Jag har aldrig haft några sulor som ens kommer i närheten av detta grepp på is och packad snö. Och då hör till saken att jag handlat en hel del ute-skor genom åren i alla prisklasser. Jag köpte genast ett par till.
Nu har det gått två vintrar och det andra paret är fortfarande oanvända. Man kan känna lite fukt i ena foten om man står nere i vattenfyllda diken en längre stund. Det är det enda som har hänt. Kanske är pvc inte så bra för naturen om stövlarna skulle brinna upp och så kan det väl vara svårt att hitta pvc-stövelåtervinning. Men nog är detta bättre än att köpa t.ex. Tretorn för 4-500 som går sönder efter ett halvår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0