Hundpromenader och skogsvård.

image5
En Fiskars machete i en asp.

För många år sedan kom jag på att man kunde hinna med röjning i ett väl inrutat vardagsĺiv. Att ta fram röjsågen och hela utrustningen är nog förbehållet pensionärer och kanske en och annan skogsägare utan familj och krävande jobb. Det var ju nödvändigt att hugga av röjstammarna i midjehöjd eller lite högre för att man skulle bli effektiv. Jag tog ofta med mig min Fiskars machete när jag ändå skulle ut med någon hund. Det blev ju väl så bra och förmodligen minst lika effektivt som en ovan röjsågsmaskinist. Nu är jag inne på min machete nummer 2 och den är nog det bästa och roligaste redskap jag haft. Man kan ta förvånansvärt grova träd i ett hugg med den. Och den håller sig vass. Tyvärr är den svår att få tag i och det som erbjuds i affärerna känns som skräp i en jämförelse.
På senare tid har ju även myndighetsbyråkraterna kommit på att det kan funka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0