Vedfabrik

image3
Här är min vedfabrik. Det finns många hjältar som sliter med veden. Förmodligen måste man vara lite speciell för att orka med att göra dom 30 kubik som många vanliga villor kräver på en vinter. I mångas ögon verkar det lite efterblivet med vedeldning. Normen har ju blivit bergvärme och på lunchrasterna jämförs dom där cop-värdena eller vad det heter
Jag brukar tänka att ur nå't sorts psykologiskt perspektiv är vedeldning helt rätt. Eldar man inte blir det kallt och eldar man blir det varmt. Under kriget när livsmedel var en bristvara hade man gott om mat ute på landet. Jag brukar tänka att det kanske snart är likadant fast med värmen. Jag kan ju välja att ha 20 eller 25 grader inne. Det kostar ju inget extra förutom lite mera jobb. ska man däremot betala marknadspris för dom extra 5 graderna så blir det dyrt.
Nu ska jag ut och jobba med veden en stund tills det är dags att sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0