Typisk cykel i Japan


Jag har sett massor av japaner i makligt tempo glida fram på dessa märkliga farkoster. Jag förstår trots detta fortfarande inte hur dom kan cykla med sadeln så fruktansvärt lågt. Att få se en cykel med normal sadelhöjd är extremt ovanligt och då har jag ägnat många timmar åt dessa studier.
Man ser ju då och då cyklister hemmavid som missat själva sadelhöjdsinställningen. Jag brukar tänka hur dom stackarna ska prova på att cykla till jobbet. Man har tagit sig över tröskeln och ska lämna bilens trygga ombonade värld. Och så blir cykelturen som en enda lång uppförsbacke.
Jag kom ihåg en granne som ärvt en cykel av en släkting. Han skulle cykla på den till jobbet var det tänkt. Nu blev det bara några gånger och när man sett honom sittande på cykeln så förstod man snabbt varför. Eller megentligen undrade man hur det kunde bli någon gång överhuvudtaget. Med båda fötterna i marken var ändå benen kraftigt böjda, nästan så dom tog i styret. En mycket märklig syn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0